Monday, November 10, 2008

Advertising: from total freedom to restriction


A new advertising legislation has taken effect since the 1st of November in Estonia. Advertising of alcohol, casinos and SMS loans has been heavily restricted. Advertising on TV and radio will be allowed only during the night, advertising of alcohol will be forbidden in the covers of printed media and every alcohol ad will have to bear a warning text. Advertising casino and gambling games are now completely prohibited , at the exception of the ferries and obviously within the casinos. SMS credits must be clear and provide full information regarding the price of the service.

Better late than never! It is always good to acknowledge ones mistakes and finally try to protect the consumers. Freedom is positive as long as it does not lie to people. SMS loans were a total scam. The control of their advertising was highly necessary to avoid the kind of excess we have seen in the past with people buying stuff they just cannot afford and paying this stuff double as the normal price since they are using a loan.
Regarding alcohol and gambling, it is a bit the opposite and Estonia is going reverse compared to most western European countries. France is for example opening its gambling market and allowing to advertise wine, but still under some control. Of course, "everything" was free in Estonia and it seemed to be a jungle out there, so it is finally good to see some legal text about advertising some sensitive products.

The country needs to get consumer protection measures, independent and objectives organisations and associations, real competition (price agreement is widespread): a real free market, not some kind of "red free market" on some aspects.
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Publicité: de liberté totale à restrictions

Depuis le 1er Novembre, la publicité pour l'alcool, les casinos et jeux d'argent et les crédits pas SMS sont largement restreints en Estonie. La pub pour ces produits sera autorisée à la télévision seulement durant la nuit, la pub pour l'alcool dans sur les couvertures des magazines est totalement interdite et toute publicité pour une boisson alcoolisée devra comporter un avertissement. La promotion de casinos ou de jeux d'argent est désormais interdite sauf sur les ferrys et dans les casinos. Quant aux crédits par SMS, ils devront fournir une information complète sur le prix réel du service.

Mieux vaut tard que jamais. La liberté est certes une bonne chose mais mentir au consommateur en est une autre. Ainsi ces crédits par SMS étaient une totale arnaque et leur contrôl était hautement nécessaire afin d'éviter le type d'excès que nous avons vécu par le passé où des gens achetaient des produits à crédit qu'ils n'avaient pas les moyens d'acheter.

Concernant les jeux d'argent et l'alcool, il est intéressant de voir que l'Estonie va en sens inverse des pays de l'Europe de l'ouest. La France par exemple est en train d'ouvrir le marché des jeux d'argent et de permettre la publicité du vin, tout en gardant un certain contrôle. Cependant, l'Estonie avait besoin de telles mesures car tout y était trop libre et peu encadré au niveau légal. La jungle fait donc place à un peu d'organisation et de droit.

Quant à la protection des consommateurs, c'est un des grands chantiers sur lesquels j'attends personnellement le gouvernement. L'Estonie a besoin d'une vraie économie de maché, avec des consommateurs protégés (et qui ne sont plus seulement considérés comme des vaches à lait), des organisations et associations luttant pour la protection des consommateurs, une vraie concurrence (encore trop d'accords sur les prix), bref de sortir d'une sorte d'économie rougeâtre par certains aspects.

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